.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

وزارت بهداشت انحصار تولیدکنندگان بیوداروها را می شکند

محمدرضا شانه ساز: وزارت بهداشت انحصار تولیدکنندگان بیوداروها را می شکند

مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت گفت: حمایت از تولید داخل سیاست وزارت بهداشت است اما در کنار آن سیاست شکستن انحصار در تولید را برای همه داروها از جمله بیوداروها در پیش داریم تا دارو با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.
    محمدرضا شانه ساز در رابطه با اجازه ورود داروهای بیوتکنولوژی از جمله داروهای ام اس به کشور گفت: در کنار سیاست حمایت از تولید داخل، یکی از محورهای اصلی و اصولی وزارت بهداشت حرکت ضد انحصار است.
    وی در رابطه با داروی ام اس توضیح داد: تولیدکننده قبلی این دارو از حدود 4 سال پیش داروی اینترفرون بتا را در کشور تولید کرد و در این مدت از حمایت و یارانه دولت نیز برخوردار بود به طوری که بیش از 80 درصد بازار مصرف داروی بیماران ام اس در اختیار این تولیدکننده بود و 20درصد دیگر هم واردات داروی برند اصلی بود که برخی از پزشکان و بیماران به علت حساسیت بیمار ممکن بود داروی اصلی را تجویز کنند که البته این به معنای کیفیت پایین تولید داخل نیست و یک امر طبیعی است که حتی در مورد ساده ترین داروها هم وجود دارد.
    شانه ساز افزود: حالایک شرکت تولیدکننده دیگر آمده است و از وزارت بهداشت مجوز تولید این دارو را گرفته؛ اما درخواست کرده است تا زمانی که بتواند دارو را به طور کامل در داخل تولید کند طی یک پروسه 2 تا 3 ساله واردات این دارو را هم داشته باشد و وزارت بهداشت اجازه واردات این دارو را به شرط تولید آن در داخل صادر کرده است.
    وی در پاسخ به این پرسش که واردات ارزانتر دارو از خارج آیا به ضرر تولید داخل نیست، به ایسنا گفت: به هیچ وجه، ارزان شدن داروی بیماران ام اس به علت ارزان شدن قیمت داروی برند اصلی در جهان است زیرا چندین سال از تولید اولیه آن گذشته است به همین علت تولیدکننده داخل هم می تواند حاشیه سود خود را کم کند و دارو را با قیمت ارزانتر بفروشد تا بتواند در بازار رقابت بماند.
    وی گفت: تولیدکننده جدید هم که یک کارخانه داروسازی جدید است تعهد کرده که در زمان محدود این دارو را از خارج وارد کند و بعد از یک پروسه محدود این دارو را به طور کامل در داخل تولید کند به طوری که سال اول این دارو به طور کامل از خارج وارد می شود، سال دوم کار پر کردن و برچسب زنی این دارو در داخل انجام می شود و در سال سوم داروی بیماران ام اس به طور کامل در داخل تولید خواهد شد.
    مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت اضافه کرد: این شرکت تولیدکننده جدید حتی تعهد کرده است که پس از تولید این دارو را به کشورهای دیگر صادر هم بکند و مطمئنا افزایش صادرات دارو از کشور نیز برای وزارت بهداشت مهم است.
    وی گفت: ورود و تولید ارزانتر داروی ام اس در داخل کشور همین الان حدود 20 میلیارد تومان صرفه جویی ارزی از یارانه دارو را برای کشور داشته است. وزارت بهداشت باید منافع همه بیماران و کل کشور را در نظر بگیرد و نه منافع یک شرکت خاص را اما متاسفانه برخی طی روزهای گذشته با انتشار مطالبی برای حفظ منافع خود اخلاقیات را زیر پا گذاشتند.
    این در حالی است که دکتر فریدون مهبودی، رئیس شبکه بیوتکنولوژی پزشکی کشور گفت: با واردات دارو نمی توان به سهم دو درصدی از بازار جهانی فرآورده های بیوتکنولوژی دست یافت بلکه می بایست زیرساخت های لازم برای تولید دارو در کشور را فراهم کرد.
    مهبودی با اشاره به جریانی که قصد واردات دارو از کشور آرژانتین را دارد، گفت: این کشور جزو کشورهای واردکننده دارو به ایران نیست و این موضوع در تناقض با سیاست های حمایتی وزارت بهداشت از تولیدات داخل قرار دارد که باید حل شود.
    دکتر سیروس زینلی عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران با اشاره به حضور همسر ایرانی یکی از سفرای کشورهای اروپایی در راس شرکت واردکننده 9 قلم داروی بیوتکنولوژی به کشورمان، افزود: متاسفانه داروهایی مجوز واردات از وزارت بهداشت را گرفته اند که زمینه تولید آنها در داخل فراهم شده است. در حالی که حداقل 100 قلم داروی بیوتکنولوژی در دنیا وجود دارد که می توانند نسبت به واردات و تولید آنها در داخل کشور اقدام کنند.
    زینلی با اشاره به اینکه شرکتهای دارویی در ایران هنوز نوپا هستند، گفت: متاسفانه به جای اینکه از این صنعت نوپا حمایت شود با ظرافتهای خاصی از فعالیت آنها جلوگیری می شود. به طوری که در صدور مجوز برای داروهای تولید داخل سنگ اندازی می شود اما در مقابل به راحتی برای واردات دارو مجوز صادر می شود.
    عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: ما نگران این موضوع هستیم که حرکت تحقیقاتی در کشور توسط خود حمایت کننده ها تضعیف شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد