.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

اسرار بیماری ناشناخته

علت اصلی بیماری ام اس هنوز مشخص نیست، اما ژنتیک و نولوژی پایین بدن در بروز این بیماری نقش اساسی دارند.
    تحقیقات جدید در این زمینه در مرکز تحقیقاتی الاباما نشان می دهد علائم و عوارض این بیماری در افراد با یکدیگر متفاوت است، بعضی افراد بر اثر بیماری دچار حملات قلبی و تشدید ناگهانی به شکل کامل به نسبی می شوند و بعد از مدتی بهبود می یابند. برخی افراد تنها یک یا دو حمله در طول عمر خود دارند و بعضی دیگر تا آخر عمر درگیر حملاتی هستند که هیچ گاه تسکین نمی یابد.
    نخستین نکته برای درمان این بیماری این است که فرد بپذیرد مبتلابه این بیماری است.
    از سوی دیگر این بیماران باید بپذیرند توصیه استفاده از امکانات و تجهیزات حمایتی، دلیلی بر پیشرفت بیماری نیست.
    از جمله وسایلی که به برخی بیماران توصیه می شود، عصا است، اما آنان با دریافت این توصیه احساس می کنند در برابر بیماری تسلیم شده اند.
    استفاده از این وسایل حتی ویلچر، به معنای پیشرفت بیماری نیست، بلکه نوعی سازش و پیشگیری از بروز دیگر حوادث مانند افتادن روی زمین و شکستگی است ضمن اینکه به فرد امکان می دهد از انرژی خود بهتر استفاده کند.
    این بیماری، باید در اجتماع به خصوص خانه و محل کار شناخته شده و تعریف شود تا برای رفاه بیماران اقداماتی صورت گیرد.
    استفاده از دستگیره در آشپزخانه و دستشویی، قرار دادن اتاق کار و کلاس درس در طبقه همکف و چینش مناسب وسایل خانه و ادارات برای به حداقل رساندن نیاز به حرکت، از جمله مواردی است که باید رعایت شود.
    از به کار بردن الفاظ نابه جا که باعث تزلزل روحی و فعالیت این بیماران می شود باید خودداری کرد، چرا که در این صورت نخستین اشخاص متضرر، افراد سالم در خانه و محیط کار هستند.
    بیماران باید برای بهبود و کنترل بیماری خود توصیه های پزشک را انجام دهند، نه این که برای اثبات بیمار نبودن شان دست به اقدامهای خودسرانه بزنند.
    
        ورزش را فراموش نکنید
    بررسی های جدید نشان می دهد ورزش، بخصوص پیاده روی برای این افراد مفید است چون ورزش برای ضربان قلب و جریان خون این بیماران نقش منظمی را ایفا می کند.
    از جمله مشکلاتی که از سوی این افراد و جامعه کمتر به آن توجه و درک شده است، خستگی است که باید برنامه ریزی آنها به نوعی باشد که در هر کاری کمترین انرژی را مصرف کنند.
    این بیماران از ترس، اصرار بر انجام کارهای سنگین دارند که با این کارها بخصوص مردان می خواهند ثابت کنند بیمار نیستند و همچنان می توانند کارهای سنگین را به شکل مطلوب انجام دهند.
    تاری دید یک یا دو چشم، دو بینی، گزگز شدن دست و پا، لرزش و عدم تعادل در اندام ها، اختلالات حسی، سرگیجه و خستگی مستمر که به مدت 10 روز به طول انجامد از علائم بالینی این بیماری است.
    افراد با مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنند تا با دستگاههای پیشرفته از جمله MRI، از آنها تست شود و در صورت تایید زیر نظر پزشک درمان شوند.
    در اغلب بیماران نشانه های اولیه فروکش و بعد از مدتی به شکل شدیدتر مانند سردرد و تشنج بروز می کند.
    چون این افراد دچار تضادهای روحی و روانی می شوند، نیاز است که اول خودشان خانواده و محیط اداری را در ابتلابه این بیماری آگاه کنند تا در صورت بروز حادثه بتوانند اقدامهای بالینی بیمار از جمله مهیا کردن محیط آرام و خنک، و یک طرف خواباندن تا رساندن به اورژانس را انجام دهند.

وسیله‌ای برای درمان وضعیت مزمن نورولوژیک


News Medical: دستگاه «تحریک عملکرد الکتریکی» (FES) برای کمک به بازگرداندن عملکرد از بین رفته در بیماران مبتلا به ضایعات اندام فوقانی و تحتانی و طناب نخاعی ابداع شد. البته این دستگاه که با تحریک فعالیت نورونی در بیماران با نورون‌های آسیب‌دیده کار می‌کند، گاهی سیگنال‌های سرگردان به نورون‌های اطراف می‌فرستد که نتیجه‌ای جز عوارض جانبی دردناک ندارد. در هر صورت دستگاه FES با دستکاری غلظت یون‌های باردار در اطراف نورون‌ها کار می‌کند. به این ترتیب به طور بالقوه به کاهش خطر رسیده به اطراف اعصاب منجر خواهد شد زیرا به شارژ الکتریکی کمتری برای تحریک اعصاب آسیب‌دیده نیاز خواهد داشت. همچنین پژوهشگران دریافتند که می‌توانند از این دستگاه برای بلوک سیگنال‌ها در فیبرهای عصبی نزدیک نیز استفاده کنند تا از انقباضات ناخواسته عضلانی جلوگیری به عمل آید.