.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

ام.اس و ریزش مو

 

ریزش مو در مردان و زنان دلایل متعددی دارد اما مهمترین و رایج ترین دلیل آن عامل وراثتی است که به طاسی الگوی مردانه معروف است.
    در زنان نیز این طاسی به طور مشابهی، ارثی است و به نظر می رسد تاثیر هورمون ها در پدید آمدن این نوع طاسی تا حدودی متفاوت با آقایان باشد.
    همچنین دلایل دیگری نیز در خصوص طاسی و ریزش مو وجود دارد که به نظر می رسد با درمان به موقع قابل پیشگیری باشد. دلایلی مانند فقرآهن، تب زیاد، جراحی یا بیهوشی، اختلالات تغذیه، مصرف برخی از داروها، زایمان و بیماری های پوستی موجب ریزش موقت یا دائم مو می شوند.
    در مورد ریزش مو باید به این نکته توجه داشت که در بیشتر افراد بالغ، به طور متوسط روزی 75 تا 125 عدد مو می ریزد و این موضوعی طبیعی است چرا که سر به طور خودکار در ریشه های دیگری شروع به فعالیت و ساخت موی جدید می کند و تا زمانی که این تعادل برقرار باشد، موهای سر همواره تعداد مشخص و ثابتی خواهد داشت.
    نکته مهم در مورد ریزش مو که باید مورد توجه قرار گیرد، عامل استرس است که حتی می تواند به عنوان تسریع کننده عامل وراثتی ریزش مو عمل کند.
    ژن ریزش مو می تواند هم از پدر و هم از مادر به ارث برسد و معمولاآغاز این ریزش نیز پس از بلوغ خواهد بود. در این صورت موهای سر (بخصوص در قسمت جلو و بالای سر) ابتدا شروع به نازک شدن و سپس ریزش می کنند.
    معمولاموهای پشت سر و شقیقه ها، بخصوص در آقایان، از پایداری بیشتری برخوردار هستند و تا آخر عمر باقی می مانند.
    ریزش مو بعد از زایمان
    در شرایط ویژه ای بخصوص در دوران بارداری که مقدار هورمون «استروژن» در خون خانم ها افزایش می یابد تعداد زیادی از موها وارد مرحله غیر فعال شده و دچار ریزش نمی شوند و همچنان به فعالیت و رشد خود ادامه می دهند که در نتیجه موهای سر پرپشت و انبوه می شوند اما بعد از زایمان، موهایی که در دوران بارداری به طور فوق العاده در مرحله فعالیت و رشد باقی مانده بودند، همگی همزمان با هم وارد مرحله قطع فعالیت و ریزش می شوند. این موضوع می تواند منتهی به کاهش قابل توجهی از موهای سر، گردد که بین خانم ها به طور شایع در حدود 3 تا 9 ماه بعد از زایمان مشاهده می شود.
    با این نوع ریزش مو، بیشتر با عقب رفتن موها از ناحیه پیشانی جلب توجه می کند و گاهی اوقات در زایمان های بعدی نیز تکرار می شود. به هر حال این پدیده به خودی خود محدود شونده است و خانم های مبتلابه این نوع ریزش مو، باید مطمئن باشند که رشد موهایشان بدون هیچ گونه اقدام درمانی مجدد شروع می شود.
    کمبود ویتامین D و ریزش مو
    نازکی و ریزش موها بویژه در زنان، ابتدایی ترین عارضه ناشی از کمبود این ویتامین است. بررسی ها نشان می دهد یکی از عوامل موثر در ریزش مو، کمبود ویتامین D در بدن است. این ویتامین نقش قابل ملاحظه ای در وضعیت بافت پوست و مو در بدن دارد.
    از دیگر عوارض ناشی از کمبود این ویتامین می توان به احتمال بروز بیماری هایی نظیر دیابت/ افزایش فشار خون/ اختلالات قلبی/ افسردگی/ ام اس و بیماری های دهان و لثه اشاره کرد.
    در برخی از موارد متخصصان به منظور درمان ریزش و نازکی موها و کنترل بیماری های فوق از مکمل های ویتامین 3D و در مواردی نیز از کپسول ها و یا آمپول های آن استفاده می کنند.
    اسیدهای چرب امگا3 نیز تا حدی مانند این ویتامین عمل کرده و می تواند در کنترل اختلالات موثر واقع شوند.
    جلوگیری از ریزش مو
    ساختمان اصلی مو از کراتین تشکیل شده که نوعی پروتئین است. پس مصرف غذاهای پروتئین دار برای رشد و نمو و جلوگیری از ریزش آن لازم است.
    بسیاری از غلات و حبوبات، تخم مرغ/ ماهی/ گوشت/ لبنیات و سویا حاوی پروتئین هستند.
    مصرف ویتامین ها و مواد معدنی نیز که علاوه بر سبزیجات و میوه جات در بعضی از غلات و حبوبات وجود دارند در رشد مو تاثیر بسزایی دارد. با توجه به اینکه مصرف زیاد از حد بعضی از این مواد مانند ویتامین A اثر معکوس بر رشد و نمو دارد، بهتر است مصرف ویتامین ها و مواد معدنی به صورت فرآورده های دارویی مانند قرص یا کپسول با مشورت پزشک باشد.
    رعایت بهداشت مو، شست و شو با شامپوی مناسب نوع مو، برس کشیدن ملایم و منظم (نه زیاده از حد) مو با برس نرم، مانع از ریزش بی مورد مو می شود.
    همچنین هر نوع کششی، از جمله محکم بستن موها بخصوص در زمان خیس بودن و بافتن سفت می تواند از عوامل ریزش مو باشد.
    ماسا ژ و دستکاری شدید و طولانی مدت و استفاده مکرر از سشوار نیز می تواند منجر به ریزش مو بشود.
    به نظر می رسد این شایعترین علت کم پشتی موی سر در زنان و مردان باشد. در این حالت درمان خاصی برای تسهیل و سرعت بخشیدن به رشد مجدد موها وجود ندارد و خود به خود با قطع عامل محرک، به مرور زمان به شکل اولیه باز می گردد. اما باید توجه داشت در صورتی که عامل تحریک مدت طولانی وجود داشته باشد ممکن است فولیکول (ریشه) ضعیف شده و به ریزش برگشت ناپذیر منجر شود.
    از میان درمان های مرسوم و متداول ریزش مو با نظر پزشک متخصص، می توان از تزریق کورتون به ناحیه ریزش مو، مصرف ماینوکسیدیل، آنترالین و دیگر داروهای تخصصی نام برد.
    پیوند مو به روش تانچ، پیوند پایه دار مو، کاهش سطح پوست منطقه طاسی و درنهایت استفاده از کلاه گیس از روش های دیگر مقابله با ریزش مو و تبعات طاسی سر هستند.
    میوه بخورید تا طاس نشوید
    میوه ها به دلیل دارا بودن املاح و ویتامین ها تاثیر بسزایی در سلامت بدن و پوست و مو دارند. میوه ها سرشار از کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین های C و A بوده و برای رشد و استحکام پوست و مو بسیار موثر و سودمند هستند.
    مصرف مداوم میوه ها در پیشگیری از بیماری های مختلف خصوصا بیماری های پوست و مو (ریزش مو) نقش چشمگیری دارد.
    آنتی اکسیدان موجود در میوه ها، فرایندهای تخریبی پوست و مو را تا حدودی کاهش می دهد.
    گفتنی است کرم های گیاهی باعث لطافت و مرطوب کنندگی پوست و مو می شوند ولی هرگز سلامت پوست و مو را در پی ندارند. 
 

نظرات 3 + ارسال نظر
راوی جمعه 16 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 23:39

تشکر این پست خیلی اموزنده بود مثل همیشه

Par یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 16:32

23

Par یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 16:37

سلام با ارزوی سلامت و سعادت برای همه شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد