.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

گزارش مدیرعامل شرکت دارویی

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین خبر داد :صرفه جویی ارزی 140 میلیارد تومانی در حوزه دارویی کشور

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین گفت: تولید 7 قلم داروی نو ترکیب توسط محققان و دانشمندان تامین اجتماعی باعث شده تا ایران اسلامی از کشور وارد کننده داروهای گرانقیمت و با فناوری های پیچیده به عنوان صادر کننده دارو به کشورهای خارجی تغییر جهت دهد. دکتر فرهاد زرگری در گفت و گو با خبرنگار افزود: با تولید 7 قلم داروی وارداتی جدید برای بیماری های سخت و صعب العلاج نزدیک به 140 میلیارد تومان ارز برای کشور صرفه جویی خواهد شد. وی افزود: خوشبختانه ماده اولیه هر 7 داروی جدید در شرکت تحقیقاتی توفیق دارو تولید شده است و هم اینک این داروها با قیمت های مناسب در دسترس بیماران داخل قرار گرفته است. دکتر زرگری با بیان این که ایران اسلامی به مدد محققان و متخصصان داخلی توانسته 95 درصد از نیازهای دارویی کشور را تولید کند، اظهار داشت: در حال حاضر تنها 5 درصد از نیازهای دارویی کشور از خارج وارد می شود و چون این 5 درصد جزو داروهای پیچیده، گرانقیمت و با فناوری های بالااست، امتیاز ویژه ای را برای تعدادی از کشورهای خارجی ایجاد کرده است، اما خوشبختانه با حمایت و توجه ویژه مسئولان دولت، جهتگیری شرکت های دارویی و مراکز تحقیقاتی دارو در کشور نیز به سمت تولید داروهای پیچیده و با فناوری های بالاقرار گرفت و در همین راستا گروه دارویی تامین به عنوان بزرگترین هلدینگ دارویی کشور با تاسیس شرکت تحقیقاتی توفیق دارو تلاش می کند تا این داروهای پیچیده را تولید کند.
    وی افزود: در این زمینه تولید 7 داروی نوترکیب از جمله دستاوردهایی است که وارد بازار دارویی کشور شده و نیاز بیماران را تامین کرده است و نام ایران اسلامی را در ردیف کشورهای لیدر و رهبر در عرصه تولید علم و دانش قرار داده است. مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین درباره داروهای جدید توضیح داد: شرکت توفیق دارو به عنوان مرکز تولید داروهای نوترکیب استراتژی خود را بر اساس نگاه به دانشگاه و صنعت و جذب صاحبنظران و متخصصان این حوزه تعریف کرده است و در این زمینه هفت قلم داروی وارداتی بسیار مهم را تولید کرده است که عبارتند از:
    1- گلاتیرامید: این دارو برای بیماری MS است و متاسفانه تکنولوژی ساخت آن در دنیا تنها در انحصار رژیم صهیونیستی بود و بقیه کشورهای جهان مصرف کننده این دارو بودند اما به یاری خداوند و همت و تلاش دانشمندان کشورمان ما به عنوان دومین کشوری که این داروی پیچیده و موثر را تولید می کند، توانستیم آن را از انحصار خارج کرده و داروی گلاتیرامیل را در اختیار کشورهای مسلمان نیز قرار دهیم و از این لحاظ صادراتی قوی و قدرتمند را ایجاد کنیم.
    2- تریپترلین: دارویی است که در درمان سرطان پروستات و سرطان سینه استفاده می شود و در ناهنجاری های مربوط به بیماری های رحمی نیز کاربرد دارد همچنین این دارو برای اولین بار در داخل ساخته شده است.
    3- اوکترو تاید: این دارو در سرطان های دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد و برای اولین بار است که در کشور تولید می شود.
    4- بوسرلین: دارویی است که برای درمان سرطان رحم و سرطان سینه کاربرد دارد و پیش از این جزو داروهای وارداتی بوده و برای اولین بار در کشور ساخته می شود.
    5- فنتانیل: این دارو در بیهوشی و دردهای بعد از عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد و اثر ضددردی آن 80 برابر مرفین است.
    6- سافنتانیل: دارویی است که به صورت آمپول در تجویز داخل نخاعی و همچنین ایجاد تسکین درد بعد از عمل جراحی کاربرد دارد.
    7- آل فنتانیل: داروی مذکور برای بیهوشی است این دارو وارداتی بوده اما هم اینک در داخل به صورت تزریقی تولید می شود. وی افزود: این دستاوردها و موفقیت ها در حوزه دارویی کشور در فضای تحریم و همراه با محدودیت های برخی از کشورهای خارجی در حوزه های فناوری نوین و پیشرفته و توسعه علم و تکنولوژی نسبت به ایران اسلامی حاصل شده است. دکتر زرگری با اشاره به اینکه هم اکنون در بحث تولید دانش و مفاهیم کلان استراتژیک، کشورها به 4 گروه تقسیم می شوند گفت: گروه اول به عنوان کشورهای لیدر (رهبر) هستند که هم تولید علم و هم تولید تکنولوژی دارند و از این ابزارها برای اعتلای خودشان استفاده می کنند گروه دوم که معروف به کشورهای نیمه رهبر هستند فقط تولید تکنولوژی و فناوری دارند اما تولید علم در آنها ریشه دار نیست و بیشتر از تولید علم کشورهای لیدر (رهبر) استفاده می کند. گروه سوم کشورهایی هستند که نه تولید علم و نه تولید تکنولوژی دارند بلکه با خلاقیت از علم و تکنولوژی دو گروه فوق استفاده می کنند گروه چهارم شامل کشورهایی است که فقط مصرف کننده صرف هستند خوشبختانه ایران اسلامی در بسیاری از علوم جزو کشورهای گروه اول و دوم است به طوری که در حال حاضر کشورمان در علوم سلول های بنیادی، دانش ارتباطات موبایل، علوم هسته ای و دارویی از جایگاه ممتاز و ویژه ای برخوردار است و در بخش تولید علم جزو کشورهای لیدر (رهبر) قرار دارد که این دستاورد بزرگ علمی در سایه تحقیق و پژوهشی است که دانشمندان و متخصصان متعهد و انقلابی انجام می دهند.
    وی اظهار داشت: در حال حاضر هیچ کشوری توسعه یافته محسوب نمی شود مگر آن که نظام سلامت در آن کشور توسعه یافته باشد و در تمام مدل های توسعه نظام سلامت دارای شاخص های مطلوبی باشد. از سوی دیگر در نظام سلامت داروها نقش بی بدیل دارند و در چرخه درمان و زنجیره سلامت نقش استراتژیک دارد، چرا که هیچ خدمت درمانی را نمی توان یافت که دارو در آن به عنوان عامل اصلی نباشد به همین دلیل است که در تمام دنیا دولت ها و بخش های حقوقی نسبت به دارو به عنوان عامل استراتژیک حساسیت ویژه ای دارند. دکتر زرگری گفت: GDP (ارزش تولید ناخالص ملی) در تمام جهان در سال 2010 رقمی معادل 65 تریلیون دلار بوده است که 11 درصد آن چیزی در حدود 8 تریلیون دلار در بخش سلامت هزینه شده است. دکتر زرگری اظهار داشت: از این مبلغ حدود یک هشتم یعنی یک تریلیون دلار (هزار میلیارد دلار) در بخش دارو مصرف شده و سهم کشور ایران چیزی در حدود 4 میلیارد دلار است، اما کشوری مثل عراق با جمعیت کمتری از ما دارد هزینه دارویی اش نزدیک به 6 میلیارد دلار است و کشور ترکیه که جمعیت آن برابر جمعیت ایران است، هزینه دارویی اش 12 میلیارد دلار می باشد. در پاسخ باید گفت افتخارات و دستاوردهایی که در بخش دارویی نصیب کشورمان شده است، حاصل سرمایه گذاری کلان و بهره گیری از توان و دانش نیروهای متعهد و متخصص و سایر مولفه هایی است که باعث شده تا کشورمان بتواند 95 درصد داروهای مورد نیاز در داخل را تولید کند و با کیفیت و قیمت مناسب در دسترس مردم قرار دهد و به گونه ای اقتصاد دارو را مدیریت کند تا ارقامی نزدیک به 4 میلیارد دلار برای بخش دارویی هزینه کند. مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین در خصوص برنامه های دارویی این شرکت در آینده گفت: در حال حاضر تولید 21 داروی پیچیده و ارزبر در دست اقدام است و تلاش می شود پس از ملی شدن فرایند تولید و ساخت، در نهایت با تایید وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی داروهای جدید وارد بازار دارویی کشور شوند و سپس به عنوان شرکت صادر کننده در حوزه محصولات دارویی پیچیده و با فناوری بالادر بازارهای جهانی حضور فعالی داشته باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد